Preskoči ukaz traka
Preskoči na glavno vsebino

Namigi

​​​​
IKTarna z namigi

V ​​​​​​​Službi za razvoj in podporo izobraževanju in študiju UM mesečno objavljamo sveže namige za didaktično ​uporabo IKT pri pedagoškem procesu in vpeljavo sodobnih učnih pristopov​.​​​ Na tej spletni strani ​najdete seznam vseh namigov​​​​.


Namigi meseca

  • Zaposleni in študenti UM lahko z digitalno identiteto dostopate do brezžičnega interneta Eduroam​ v številnih izobraževalnih ustanovah po Sloveniji in svetu. S prijavo si omogočite varen in brezplačen dostop do spleta na poti.​
  • CuePrompter​ je brezplačen teleprompter, ki poenostavi snemanje nagovora ali predstavitve, saj se besedil ni potrebno načiti na pamet, hkrati pa je izvedba tekoča in naravna. Pripravljeno besedilo govora prikazuje na zaslonu računalnika ali mobilne naprave, sami pa določite velikost črk in hitrost predvajanja.
  • Kialo Edu​ spodbuja strukturirano razpravo v obliki vizualnega drevesa argumentov, pri čemer morajo udeleženci vedno zavzeti stališče – za ali proti. Orodje je brezplačno in namenjeno razvoju kritičnega mišljenja ter tehtne argumentacije.​
  • Omogoča predvajanje, snemanje, skupno rabo in urejanje videoposnetkov. Je integriran v storitev Microsoft 365 in vključuje tudi napredne funkcionalnosti npr. snemanje zaslona, pretvorbo teksta v govor.​
  • Kako najhitreje urediti dostopno spletno povezavo v MS Teams? Prilepite kopirano spletno povezavo »čez« besedno zvezo ali del stavka, s katero želite ustvariti hiperpovezavo v MS Teams objavi ali v sporočilu klepeta.​
  • Nova funkcionalnost omogoča množično urejanje​ virov, dejavnosti in odsekov v učni enoti (npr. brisanje, premik, vidnost). S hkratnim delom z enim ukazom poenostavlja urejanje v Moodlu. Dosegljiva je pod Urejanje > Množična dejanja.​
  • Vas muči označevanje celih povedi? Pritisnite tipko CTRL in kliknite kamor koli v povedi – Word bo označil celo. Kaj pa cel odstavek? Tipka CTRL in trojni klik kamor koli v njem.
  • Proizvajalci mobilnih naprav so prešli na privzeto uporabo formata .HEIC, ki omogoča višjo kakovost fotografij ob manjši porabi prostora. Poznan format .JPG se določi v nastavitvah kamere ali slike pretvori prek orodij (npr. freeconvert.com​).​
  • Vam nagaja samodejni preskok v novo vrstico v Wordu? Se besedna zveza prekine ravno na mestu, kjer tega ne želite? Uporabite nedeljivi presledek s kombinacijo tipk: CTRL + SHIFT + PRESLEDNICA.​
  • V MS Teams lahko ob imenu sodelavca izberete »Več možnosti > Obvesti, ko bo na voljo​«. Funkcija omogoča, da ste obveščeni, ko se osebi spremeni status dosegljivosti in je znova na voljo, kar olajša pravočasno in ciljno komunikacijo.
  • Bližnjica Windows + H v operacijskem sistemu Windows 10 in 11 odpre orodno vrstico za narek, ki omogoča zapisovanje govora tudi v slovenščini. Funkcionalnost je lahko še posebej priročna z vidika dostopnosti.
  • V orodju Runw​ay​z besednim pozivom določite, kaj naj se na sliki premika ali kako naj se spremeni, umetna inteligenca pa poskrbi za tehničen del in sliko pretvori v kratek animiran videoposnetek – hitro, enostavno in brez programiranja.
  • Pri oblikovanju pozivov za umetno inteligenco uporabite formulo ACTQ​ – določite vlogo (Act as), pojasnite kontekst naloge (Context), spodbudite razmislek UI (Think before answer) in omogočite postavljanje vprašanj (Ask questions) za večjo natančnost.
  • S kombinacijo tipk CTRL+ENTER v Wordu hitro ustvarite prelom strani in prihranite čas pri oblikovanju.​
  • Google NotebookLM​ je napredno orodje za obdelavo vsebin, ki ga poganja UI Gemini. Do 50 vhodnih virov (npr. datotek, YT posnetkov) pretvori v povzetke, FAQ, učne vire z vodilnimi vprašanji, podkaste z dvema AI avatarjema itd.
  • V Univerzitetni knjižnici Maribor (UKM) so uporabnikom na voljo tudi bralniki inkBOOK​, ki omogočajo lažje branje e-knjig. Gre za uradne bralnike e-knjig Biblos. Rok izposoje je 14 dni, pri čemer je možno podaljšanje.​
  • V MS Teams srečanju lahko vsak udeleženec sam vklopi napise v živo​​ ( … Več dejanj > Jezik in govor > Vklopite napise v živo > Nast. napisov) in s strojnim zapisom govora v slovenščini pripomore k izboljšanju dostopnosti.
  • Na dogodke s Portala za usposabljanje kadrov se prijavite s svojo digitalno identiteto UM. Tako boste lahko v e-portfelju na enem mestu ​spremljali prijave, dostopali do dodatnih gradiv izvajalcev in hra​​nili izdana potrdila o udeležbi.

  • Pisarniška orodja samodejno beležijo del osebnih podatkov (npr. avtorja), zato pri obrazcih, recenzijah ipd. pazite na ročno anonimiziranje​: Datoteka > Informacije > Preveri, ali je prišlo do težav > Preglej dokument > Preglej > Odstrani vse.​​
  • Orodje BDP (angl. Balanced Design Planning) omogoča učinkovito in vizualno podprto načrtovanje učne enote, analizo uravnoteženosti aktivnosti (vertikalna in horizontalna uskladitev) in predpripravo vsebin za uvoz načrta v okolje Moodle.​​
  • Orodja družine Office od različic 2016 vključujejo napredno iskalno vrstico, ki izboljša uporabniško izkušnjo. Npr. zapis "ozaljšana začetnica" v Wordu bo vrnil vse možnosti/gumbe, ki tematiko obravnavajo oz. usmeril na pomoč.​
  • V Brickfieldu (razvijalci Orodja dostopnosti v Moodlu) so objavili učni pripomoček z namigi o povečanju dostopnosti. Kocko dostopnosti​ lahko uporabite za osveščanje študentov o zasnovi dostopnih vsebin, ali kot lasten opomnik.​
  • Pri prevajanju in poznavanju terminologije za Moodle bo v pomoč brezplačni Strojni prevajalnik NMT​, ki je specializiran za prevajanje Moodla iz angleščine v slovenščino. Prevajalnik ne shranjuje podatkov (razen štetja obiska).
  • Ob iskalniku bo pri učinkovitejšem iskanju po poštnem predalu v pomoč filter (Osnovno > Filtriraj e-pošto), ki omogoča razvrščanje prejetega po različnih parametrih (npr. neprebrana, s prilogo, pomembna, v kopiji).
  • Del poslovne komunikacije se je s telefonov in e-sporočil preselil v klepetalnice. Neposredno povezavo do vašega klepeta v okolju Teams (npr. za podpis) določite: https://teams.microsoft.com/l/chat/0/0?users=ime.priimek@um.si
  • Med hitrejšimi potmi ustvarjanja novih vprašanj v 1ki je raba funkcije Hitro dodajanje odgovorov/vprašanj (Uredi vprašanje > Odgovori), ki omogoča kopiranje vsebin iz besedilnega dokumenta (npr. MS Word). Odgovori morajo biti vsak v svoji vrstici.​
  • Klepet v Moodlu (Profil > Sporočilo) lahko s sporočilom sebi izkoristite tudi kot osebni prostor​ za shranjevanje osnutkov sporočil, zanimivih povezav, opomb, dnevnikov sprememb itd.
  • Pod MJU deluje platforma Upravna akademija, ki z raznoliko ponudbo preverjenih in kakovostnih usposabljanj skrbi za razvoj kompetenc javnih uslužbencev (npr. dostopnost​, digitalna pismenost, zakonodaja, jeziki, vodenje).​
  • V srečanjih MST lahko izbranega udeleženca določite kot tolmača za znakovni jezik​ (… > Nastavi kot uporabnika znakovnega jezika). Video tolmača (simbol ✋) bo izpostavljen in prikazan enakovredno deljeni vsebini predstaviteljev.
  • Za pomoč pri učinkovitejši organizaciji časa si e-sporočilo z dogodkom pretvorite v koledarski opomnik. Sporočilo v MS Outlook prenesite v koledar kot »povleci in spusti«, ali opomnik sebi pošljite pod Osnovno > Srečanje (v razdelku Odgovor)​.
  • H5P aktivnost Game Map​ v Moodle UM nove možnosti za igrifikacijo pedagoškega procesa. Od študentov zahteva postopno reševanje stopenj, ki jih predstavljajo posamezne naloge v aktivnosti.​
  • Komunikacija v MS Teams lahko s posredovanjem zamujenih sporočil na e-naslov zmanjšuje fokus. Izklop obvestil oz. skrajšanje časa za povzetke​ uredite v meniju Nastavitve > Obvestila in dejavnost > Zamujena dejavnost e-pošte.​
  • Acronym​​ify!​ je uporabno spletno orodje, ki bo v pomoč pri tvorbi akronimov oz. kratic (npr. ob prijavi projekta). Iz besednih zvez, imen ali fraz ustvari nabore možnih akronimov. Najbolje deluje v angleškem jeziku.
  • Microsoft Copilot​ je napredni pomočnik, ki temelji na umetni inteligenci. V ozadju ga poganja algoritem GPT-4, uporabnikom (tudi z ID UM) pa omogoča iskanje in povzemanje, pripravo slik iz poziva, pomoč pri pisarniških opravilih ipd.​
  • Pod okriljem portala Creative Commons​ je na voljo tudi iskalnik, ki na enem mestu zajema množico zbirk z dovoljenjem za uporabo, deljenje in spreminjanje izdelkov (npr. ccMixter, Openverse, Europeana, Wikipedia Commons, Sketchfab​).​​
  • Editpad​ vključuje brezplačen spletni pretvornik slik v besedilo, ki z enim klikom pomaga pri povečanju dostopnosti. ​Iz naložene slike izlušči besedilni zapis, ki ga je mogoče kopirati in prilepiti na drugo mesto.
  • Vivaldi​ je spletni brskalnik, ki izboljšuje uporabniško izkušnjo s hitro navigacijo, s paneli orodij, zavihki v vrstici in možnostmi barvnega prilagajanja. Poudarja tudi zasebnost, saj ne spremlja vedenja in skuša blokirati ostale sledilce.
  • V Excelu razliko med dvema datumoma izračunate s funkcijo DATEDIF​, pri čemer enota (npr. d, m, l) pred​stavlja rezultat v dnevih, mescih itd. Tako =DATEDIF("8.2.2024";B1; "d") vrne število dni med 8. februarjem 2024 in da​tumom v celici B1.
  • Consensus ​je iskalnik po znanstvenih virih, ki ga poganja umetna inteligen​ca. Olajša iskanje odgovora na dotično vprašanje in ga poveže s citati iz objavljenih virov. Hiter vpogled z analitičnim izpisom pomaga pri oceni primernosti c​itat​a.
  • Obiščite Moodle Academy za osvežitev rokovanja z Moodlom, ali za udeležbo na tematskih delavnicah (npr. dostopnost, interakcija z udeleženci, učinkovita zasnova). Najdete tudi najave uradnih dogodkov, videorazlage ​in certificirana izpopolnjevanja.​
  • Med demonstracijo vsebin na spletni strani v brskalniku Chrome lahko uporabite bližnjico za ustvarjanje QR kode (desni klik > Ustvari QR kodo za to stran). To bo poenostavilo sočasno spremljanje deljenih vsebin.​​​​​​
  • Pomembna točka varnostne politike je preprečevanje dostopa nepooblaščenim osebam do podatkov. Naslednjič se ob zapustitvi delovnega mesta izpišite z bližnjico WINDOWS+L. Uporabniki okolja Mac uporabite kombinacijo CT​​RL+CMD+Q.​​
  • Prazničen čas lahko izkoristite za popestritev in sprotno delo študentov vzpodbudite z aktivnostjo H5P Advent Calendar​. Ta omogoča predstavitev študijskih vsebin (npr. video, besedilo, URL), ki se odpirajo le na določene dneve.​
  • Oblikovanje dostopne vsebine (npr. nadomestna besedila, opisi spletne povezave, prijazne velikosti in družine pisav) povečajo možnost, da vsakdo prejme in razume e-sporočilo. V pomoč bo Preverjevalnik dostopnosti ​(zavihek Pregled).​
  • Urejanje datotek pogosto zahteva preimenovanje v določeno zaporedje (npr. Priloga (1)). ​Datoteke enostavno označite in izberite funkcijo Preimenuj (v meniju desnega klika ali meniju Datoteka).​​
  • Alternativa zaklepu vrat konferenčne sobe je v spletnem okolju nastavitev Osebe/Udeleženci > … > Zakleni srečanje. Slednje prepreči vstop nepovabljenim oz. odstranjenim osebam, ali zgolj onemogoči vstop po določenem č​asu.​​
  • Če v spletnem brskalniku po pomoti zaprete zavihek, ga obnovite z bližnjico tipk CTRL+SHIFT+T. Bližnjica deluje tudi v primeru, če ponovno odprete okno brskalnika. Uporabniki okolja MAC uporabite ​kombinacijo​ CMD+SHIFT+T.
  • Prenovljena Zbirka vsebin vključuje dodatno vrstico za vključitev in deljenje aktivnosti H5P med več učnimi enotami. Vidnost aktivnosti se nastavlja s statusom »nerazporejeno« ali »javno« in bo po napovedih razvita v zbi​rko OER.​
  • PDF datoteko enostavno odprite v Wordu​ (npr. desni klik in Za odpiranje uporabi) in jo tako pretvorite v besedilno. Pretvorba je manj uspešna pri tabelah, slikovnih PDF, pripombah in podobnih interaktivnih elementih.​​
  • Pod okriljem projekta Razvoj slovenščine v digitalnem okolju (2020-2023)​ je nastalo več odprtokodnih orodji, kot so Prevajalnik, Razpoznavalnik, Ekstrakcija povezav, Odgovarjanje na vprašanja, Povzemanje ​ipd.​
  • V Smernicah za pedagoški kader UM za inkluzivni pedagoški proces​ so na enem mestu zbrane ključne informacije o zagotavljanju vključujočega pedagoškega procesa na UM.​
  • Pri vprašanju v Moodlovi dejavnosti Odziv lahko z nastavitvijo »Odvi​sni element« vpeljete funkcionalnost prikaza naslednjega vprašanja glede na zastavljen pogoj. Dodatno je treba vprašanja ločiti s prelom​om strani.​​
  • MS Stream (klasična različica) omogoča vdelavo obrazcev MS Forms, ki v posnetke vnašajo ​možnost aktivacije udeležencev. Funkcionalnost je dosegljiva med urejanjem posnetka, in sicer v zavihku Interaktivnost in z gumbom + Dodaj obrazec​.
  • Bloki v 1ka omogočajo lažje razlikovanje med vsebinskimi sklopi vpraš​anj, hkrati pa respondentom olajšajo ogled z združevanjem vprašanj v zavihke po principu spletne​ga brskalnika (Nastavitve bloka > Blok kot zavihek [Da]​).​
  • H5P aktivnost »AR Scavenger Hunt« v Moodle UM vnaša elemente razširjene resničnosti (AR). Udeleženci morajo v realnem svetu poiskati in aktivirati QR kode, ki jim na zaslonih mobilnih naprav prikažejo nove naloge.​​
  • V beli tabli MS Whiteboard udeleženci pri soustvarjanju vsebine hitro porušijo/premaknejo strukturo predlog. Izziv je enostavno rešljiv z zaklepom elementov predloge na ozadje table. Nastavitev je dosegljiva pod … (Več) in Zakleni.​​​
  • Odziv za zbiranje povratnih informacij lahko oblikujete v tri stolpce in v vsakem zbirate različno kategorijo vsebin. Na primer »začetek«, »nadaljevanje« oz. »prenehanje« z določenim početjem, objavo vsebin, strukturo učne enote​​.​
  • Priprava prepisa posnetka je zamudna, vendar nekaterim edina možnost za razumevanje vsebine. Strojen prepis pripravite v spletnem Wordu (Microsoft 365) pod Narek in Prepis​. Po potre​bi prej izvozite z​vočno datoteko MP3 z orodjem Shotcut.
  • Do 1. 12. 2023 so uporabnikom z ID UM na voljo licence za brezplačno vključitev v testiranje orodja Besana​, ki omogoča strojno lektoriranje besedil v slovenskem jeziku.​
  • Pri analizi podatkov v preglednicah Excel bodo v pomoč vrtilni (pivot) grafikoni, ki omogočajo interaktiven ogled, filtriranje in spreminjanje grafa v realnem času. Dosegljivi so pod Vstavljanje > Vrtilni grafikon.​​
  • Foxit PDF Editor Pro je programski paket, ki omogoča urejanje dokumentov v formatu PDF. Na UM je na voljo kampus licenca​, ki je dostopna z digitalno ID UM.
  • V oknu srečanja MS Teams je na voljo tudi deljenje preglednic Excel v živo. Slednje poenostavlja soustvarjanje v​sebine za celotno skupino srečanja, saj vsem z dostopom do dokumenta omogoča ogled in dopolnitve podatkov v preglednici v realnem času​.
  • QR kode so vrste črtnih kod, ki so uporabnikom na mobilnih napravah poenostavila dostop do spletnih povezav. Za pripravo kode s spletno povezavo lahko uporabite eno od množice spletnih aplikacij oz. aktivnost H5P KewAR Code v M​​oo​​dlu.
  • Pri kopiranju vsebine v Moodle pogosto v ozadju ohranimo predhodno določene sloge besedila, ki otežujejo zasnovo vsebine v novem kontekstu. Izziv v Moodlu razreši namenski gumb Počisti oblikovanje. ​
  • Orodje Microsoft Translator​ omogoča strojno prevajanje govo​rjenega, zapisanega in celo prepoznanega na sliki, kar lahko zmanjša prepreke pri sporazumevanju v tujem jeziku. Na voljo sta spletna in mo​bilna različica.
  • Kontrast barv je ena izmed pogostejših napak v spletnih gradivih, kjer ima vizualnost prednost pred dostopnostjo. Spletno orodje WAVE​ omogoča test ustreznosti barv in oceno dostopnosti po r​avni AA in AAA.
  • V Možnostih srečanja v MS Teams je na voljo funkcija jezikovne interpretacije, ki omogoča vključitev jezikovnega tolmača za izbran jezik. Udeleženci si sami izberejo izhodni zvok na srečanju, ki je predvajan glas​neje.​
  • Aplikacija mCOBISS omogoča enostavno iskanje, izposojo gradiv, p​regled rezervaci​j, podaljšanje rokov izposoje ipd. Tako predstavlja vedno dosegljivo obliko »fizične« izk​aznice.
  • Spletni vprašalniki Arnes 1ka omogočajo tudi zasnovo vprašanj, v katerih respondenti odgovor ozna​čijo na sliki (npr. »hotspot« ali »heatmap«), ali ga razvrstijo po sistemu povleci-spusti.​
  • S Pravili (Osnovno > … > Pravila)​ dodatno obravnavate e-p​ošto v orodju Outlook, tako da sporočila študentov postavite v ločeno mapo (npr. domena @student.um.si), na izbrana odgovorite samodejno, jih označite z zastavico ipd.
  • S spletnim preverjevalnikom TALOE​ preverite ali ste za uč​ne izide v okviru pedagoškega procesa načrtovali ustrezne načine za preverjanje in ocenjevanje znanja. Orodje bo tudi v pomoč pri izbiri ustreznih glagolov po Bloomovi taksonomiji.​
  • Z deljenjem predstavitve v živo​ se vsebina prikaže neposredno v okolju MS Teams in ohrani pregled nad oknom z udeleženci in klepetalnico. Način je tudi odlična izbira v primeru več izvajalcev z istim dokumentom predstavitve.​​
  • V urejevalniku besedil Word (tudi PowerPoint, Teams) je pod Ogled in Potopni bralnik/Fokus na voljo funkcionalnost Fokus, ki odstrani motnje in vsebino prikazuje po vrsticah. Možne so osebne prilagoditve (npr. širina vrstice).​
  • Z brezplačnimi simulacijami s področja naravoslovja in matematike v zbirkah PhET Interactive Simulations​ in Step​ lahko učne vsebine dodatno pojasnite ali zgolj aktivirajte študente. Omogočena je tudi vdelava v Moo​dle UM.
  • V srečanjih Teams je na voljo tudi deljenje vsebine iz table, dokumenta ali videoposnetka​, ki skrije izvajalca in poudari nedigitalno vsebino (Skupna raba > Vsebina kamere > Tabla / Dokumen​t / Videopo​snetek).
  • iThenticate ​preverja podobnost besedila v tujem jeziku oz. ustreznost citiranja v članku s primerjavo po obstoječih spletnih straneh (npr. baza CrossRef). Zaposleni na UM se pri uporabi obrnite na knjižniča​rja na vaši fakulteti.
  • V tabelah MS Excel uporabite sklice za absolutne celice (dodan simbol $), če ne želite, da se ob premiku prilagajajo. Npr. $B$5 bo v formuli absolutna referenca za celico v 5 vrstici stolpca B in se ne bo spreminj​ala.
  • V MS PowerPoint vam je na voljo funkcionalnost e-mentorja za vajo izvedbe predstavitve​ (Diaprojekcija > Vadite z mentorjem), ki sporoči pogostost rabe mašil, branje​ vsebine, jasnost govora ipd. Mentor trenutno deluje za angleščino.​​
  • Flipgrid je spletna stran in brezplačna aplikacija, ki omogoča snemanje kratkih videoposnetkov za sodelovanje v razpravi. Študenti se v skupino prijavijo s kodo ali povezavo v MS Teams, ki jo je ust​va​ril izvajalec.
  • V MS Teams srečanju lahko študente aktivirate z obrazci MS Forms. Na voljo so obrazec z eno ali več izbirami, kviz za beleženje pravilnega odgovora in obrazec za prikaz besedilnih odgovorov ​kot oblak bes​ed.​
  • V Moodlu UM lahko že med urejanjem vsebine v urejevalniku Atto poskrbimo za večjo dostopnost. Na voljo sta gumba Preverjanje dostopnosti in Pomočnik bralnika zaslona.​​
  • S storitvijo za krajšanje spletne povezave URL, lahko optimizirate nepreglede​n zapis dolgi​h naslovov (npr. do dokumentov, srečanj v MS Teams).
  • V dokumentu Word z funkcijam​a =lorem() ali =rand() pripravite naključno besedilo, ki vam bo v pomoč pri pripravi šablone ali oceni obsega. Dodatno lahko opredelite število odstavkov in stavkov v besedilu (npr. »=rand(5,6)«).​​
  • Prikaz seznama učnih enot v Moodlu l​ahko prilagodite v Pregledni plošči​. Ta omogoča do​​dajanje blokov (npr. komentarji, najnovejša obvestila) in razvrščanje po filtrih (npr. priljubljene).​
  • Za obiskovalce spletnih strani/učilnic z bralniki zaslonov je prijazneje spletne povezave URL opisati vsebinsko (npr. povezava do gradiva XY). Zapis celotne povezave ali opombe (npr. tukaj) je​ ned​ostopen.
  • Moodle UM podpira več formatov datotek (npr. GIFT, Moodle XML, TXT) za uvoz vprašanj v Kviz. Možnosti najdete v skrbniškem bloku pod Zbirka vprašanj > U​vozi ali Izvozi (videovodič s primerom uvoza).
  • Značke so ene izmed preprostejših elem​entov pri vpeljavi igrifikacije v pedagoški proces (pdf). Njihova vpeljava bo učinkovitejša ob predhodnem načrtovanju z uporabo šablone (docx​​​​).
  • Pri shranjevanju ločenih strani iz dokumenta Microsoft Word v PDF (npr. potrdila) so lahko v pomoč makri. Uporabite na primer kodo iz spl​etne strani Exte​nd Off​ice, ki bo aktivirala pogovorno okno za ločeno shranitev strani.
  • Na UM je vzpostavljena skupnost visokošolskih učiteljev in sodelavcev​ za izmenjavo izkušenj in medsebojno podporo pri reševanju izzivov z izvedbo pedagoškega procesa na ​UM.
  • V orodju MS Whiteboard najdete tudi predloge s pred pripravljenimi postavitvami gradnikov za enostavnejšo vpeljavo različnih aktivnosti (viharjenje možganov, SWOT analiza, projektno »kickoff« srečanje, strategija VŽN ipd.).​
  • V Moodlu UM najdete v skrbniškem bloku vaše učne enote Orodje za dostopnost. To vas v analizi opozori na izzive v vsebini, ki lahko otežijo rabo uporabnikom s posebnimi potrebami (npr. manjkajoči naslovi slik, neustrezni slogi).​
  • Izberite ustrezno alternativno metodo pri vaši učni enoti ob podpori nadgrajenih smernic in vodnika za izvedbo preverjanja in ocenjevanja znanja. ​Pomagajte si z Iskalnikom gradiv in kategorijo ​Preverjanje in ocenjevanje.
  • V kanalu MS Teams je pogovor preglednejši ob uporabi gumba Citiraj (angl. Quote), ki pou​dari prilepljeno besedilo citiranega udeleženca. Nadaljevanje besedila za citatom omogočata dva pritiska gumba »enter«.​
  • Sporočila v MS Outlook lahko kategorizirate z oznako, ki ji dodelite svojo barvo. Na ta način bolje organizirate poštni predal in si olajšate delo. Nastavitev je dostopna pod Osnovno > Oznake > Kategoriziraj.
  • Z bližnjico tipke WIN in usmeritvijo puščice <- ali ->, enostavno postavite aktivno okno na zaslonu (npr. v levo polovico). Enak efekt dosežete s povlekom okna v želen rob zaslona – levo ali desno.
  • V okolju Windows boste večino neoblikovano oz. »golo« besedilo prile​pili z bližnjico tipk SHIFT, CTRL in V. Posebnost je pisarni​ški paket Office (Word), kjer si morate b​ližnjico vklopiti ​roč​no​. ​
  • Izvedba predavanj na daljavo je lahko za izvajalca in udeležence zelo neosebna izkušnja. Občutek je možno omiliti z različnimi ledolomilci ​(ice breakerji) ali motivacijskimi tehnikami za dvig energije (energizer​).
  • Učni​​ stolpič​ je zbirka več kot 200 uporabnih IKT orodij, ki omogoča pregledno iskanje na p​odlagi filtrov (npr. po področju, namenu ali načinu uporabe)​ in sortirnika.​
  • P​AVE je spletno orodje, ki je namenjeno pregledu dostopnosti dokumentov v formatu PDF. Opozori na nepravilnosti v dokumentu in olajša delo uporabnikom, ki se morajo zanesti na bralnike zaslonov o​z. zvočen vi​r informacij.
  • Težave s prilagajanjem in prekomerno rabo tehnologije se lahko izrazijo tudi kot tehnostres. V okviru programa OMRA je na voljo vprašalnik ​za določitev izpostavljenosti stresu in nasveti ​za ubl​ažitev simptomov.
  • S smernicami za didaktično ureditev učne enote (pdf) lahko izvajalci učinkoviteje strukturirate ekipo v Microsoft Teams, napotki za študente pred/med/po izvedbi srečanja (pdf) pa b​odo poskrbeli za najboljšo izkušnjo predavanj na daljavo.
  • Bela tabla MS Whiteboard lahko vključuje tudi več namenskih elementov (npr. mreža opomb, seznam) ali celo predlog s šablonami za izvedbo naprednejših oblik pedagoškega procesa (n​pr. zbiranje zamisli, SWOT, metoda KWL).
  • Pri pripravi kviza v Moodlu UM lahko zahtevate uporabo brskal​nika Sa​fe Exam Browser, kar udeležencem prepreči dostop do virov, sistemskih funkcij, rabo drugih orodij ali spletnih mest.
  • Znotraj istega videokonferenčnega srečanja v MS Teams ustvarite več privatnih sob​ (angl. brea​kout rooms), v katerih ​​študenti delajo v manjših skupinah.​
  • Moodle UM omogoča več načinov spremljanja štude​ntov za doseganje boljših učnih rezultatov. Za lažjo integracij​o v pedagoški proces je na voljo strokovna podlaga za analitiko (pdf) in tematska delavnica​
  • Microsoft Stream služi za deljenje videoposnetkov (npr. iz MS Teams), postopek pa mora ročno opraviti izvajalec. ​Pri nastavitvah videoposnetka je smiselno dodatno omejiti dovoljenje za ogled, saj je primarno viden vsem v organizaciji.
  • Strategija VŽN prispeva k višji učni zavzetosti in uspešnosti študentov, saj v aktivnostih posamezniki po​notranjijo »kaj že (V)edo«, »kaj (Ž)elijo izvedeti« in »kaj so se (N)aučili«.​
  • Posodobitve Microsoft ​Teams so vnesle nekaj novih funkcionalnosti. Izvajalci lahko izvozijo seznam udeležencev in nastavljajo njihovo vlogo med videopredavanji, udeleženci pa z dvigom roke opozorijo na željo po sodelovanju.
  • Če okno izbranega programa povlečete in spustite v levem ali desnem delu zaslona, vam ga bo samodejno fiksiralo na polovico in za preostali del ponudilo izbiro drugega okna. S tem simulirate rabo dveh zaslonov in si tako olajšate d​elo z več okni.​
  • Pedagoškemu kadru UM je sedaj na voljo šablona učne enote​ za lažjo in hitrejšo pripravo učne enote v Moodlu UM. Zasnovana je na podlagi najpogosteje uporabljenih virov in dejavnosti v Moodlu, ki so posebej primerni za izved​bo pedagoškega procesa.
  • Zbirke obsegajo več kot 50 milijonov​ digitaliziranih enot vir​ov (npr. besedila, slike, videoposnetke, zvočne posnetke, 3D modele) iz evropskih arhivov, knjižnic in muzejev.​
  • Z uporabo funkcije ​v preglednicah orodja MS Excel lažje vizualizir​ate p​odatke (npr. večje od), izpostavite kritične točke (npr. ikone za gibanje vrednosti – navzdol/navzgor), identificirate vzorce ter trende ipd.
  • Orodje Lupa je Windowsov pripomoček za povečavo b​esedila oz. slik na zaslonu, velikost katerih se po potrebi nastavi z gumbom​a + in – v samem oknu orodja. Zažene se jo s kombinacijo tipk Windows in +.​
  • Spletno povezavo YouTube videoposnetka lahko pred pošiljanjem dopolnite z začetnim časom predvajanja posnetka. Čas v sekundah zapišete v kodo ?t=9s in ga dodate povezavi (npr. predvajanje od​ 9 sekunde naprej).​​
  • V Moodle UM vdelan Padlet lahko učinkovito kombinirano s skupinsko obliko dela študentov. Študenti tako Padlet uporabijo za izmenjavo mnenj in deljenje informacij, ki jih tudi medsebojno komentirajo.​​​
  • Zajem in deljenje zaslonskih posnetkov na​jlažje uredimo z aplikacijo Izrezek in skica,​ ki ponuja​ tu​di možnosti označevanja z uporabo peresa, označevalnika in radirko.
  • Canva je spletna platforma za grafično oblikovanje, s katero lahko na enos​taven način ustvarite vizualno nazorna gradiv​a (npr.  infografike, akademske plakate, naslovnice študijskih gradiv).​
  • Preverjevalnik dostopnosti (v Office 365) opozori n​a pomanjk​ljivosti v vsebini, na katere bi naleteli uporabniki s posebnimi potrebami (npr. neustrezni barvni kontrasti, manjkajoči​ naslovi slik).
  • Coggle je spletna aplikaci​​ja za ustvarjanje miselnih vzorcev​ na daljavo, ki jih lahko izvajalci sooblikujete s študenti.
  • Moodlov vtičnik H5P omogoča ustvarjanje interaktivnih vsebin in priložnost za dodatno vizualizacij​o pedagoškega p​rocesa.
  • Orodje povezuje uporabnike za učinkovito in enostavno sodelovanje v spletnem okolju (npr. pogovori na daljavo, deljenje datotek, organiziranje aktiv​nosti).
  • Na izbrani točki PowerPoint diaprojekcijo zatemnimo s tipko B (iz »Black«). Z začasno zatemnitvijo diaproje​kcije lahko izvajalci uspešno pridobijo pozornost​ študentov in z njimi izpeljejo razgovor oz. drugo aktivnost.
  • Omogoča enostavno ustvarjanje in urejanje 3D modelov, pri čemer so na voljo že pripra​vljeni gradniki iz različnih področij, kot so arhitektura, za notranjo opremo, ​strojništvo, oblikovanje filmov, videoiger itd.
  • RoboBraille je namenjen pretvorbi gradiv v različne druge formate (npr. zvočni zapis MP3, brajevo pisavo, PNG ali PDF v DOC) in tako lajšanju izzivov z dostopnostjo vsebin za slabo​vidne osebe.
  • S sistematično urejeno, ustrezno strukturirano in vizualno privlačno učno enoto v Moodlu UM boste spod​bujali zadovoljstvo študentov s predmetom in posledično zanos do dela.​
  • Predlagamo, da preizkusite na spletu dostopne brezplačne barvne generatorje (n​pr. Adobe Color CC, Coolors.co …), ki ustrezne barvne kombinacije poiščejo namesto vas.​
  • Iskalnik AlternativeTo omogoča iskanje orodij na podlagi podobnosti s poznanim imenom orodja. Za lažjo oceno ustreznosti doda tudi obširen opis z n​amenom in primeri uporabe.​
  • S pomočjo enostavnega bloka lahko v učno e-okolje Moodle UM vključite elemente igrifikacije (n​pr. točke, stopnje, lestvico).​
  • V odprtem sporočilu pod možnostjo Dejanja izberite možnost Prekliči to sporočilo. Preklic bo​​​ neprebrana sporočila pridobil nazaj in vas o uspešnosti izvedbe preklica obvestil v kratkem poročilu.
  • V izbranem besedilu lahko z njeno pomočjo označite del teksta, dodatno opišete oz​načen del in dovolite komentiranje vseh, ki jih povabite k ogledu izbranega.​
  • V študijskem procesu lahko padlete uporabite za aktivacijo študentov (npr. viharjenje​ možgan za novimi idej​ami), izvedbo glasovanja zbranih vsebin, kreiranje​m spletnega okolja skupine, odlaganjem povzetkov ipd.​
  • Z bližnjico tipk SHIFT in F3 boste hitreje preklapljali med zapisom besedila (male/velike črke), kot z gumbom. Seveda pred uporabo bližnjice ne pozabite označiti besedila, ki ga želite oblikovati.​
  • Posodobite in obogatite svoje vsebine z vektorskimi ikonami/grafiko, ki bod​o v vsaki velikosti dovolj kakovostne. Poiščite željeno brez​​plačno ​​grafiko na Flaticon ali Vecteezy in jo uredite po vaših željah.
  • Nepregledni​ ali slabo berljivi del Power Point prosojnice lahko med predstavitvijo povečate z desnim klikom, kjer iz spustnega menija izberete Povečaj. V običajen​ pogled se vrnete s tipko ESC.​​
  • ​S sendvič tehniko povratnih informacij študentu najprej sporočimo pozitivna op​ažanja na nalog​​​o, sledi konstruktivna kritika in na koncu zaključek o pozitivnih vplivih vpeljanih sprememb na končen rezultat.​
  • Orodje za izrezovanje poenostavi in pohitri zajem poljubnega dela na zaslonu in urejanje​ z uporabo peresa, označevalnika ali radirke. Upora​bniki OS Windo​ws imate orodje že naloženo.​​​
  • Ko na spletu poiščemo poljubno sliko in jo vstavimo v drsnice za predavanja, smo br​ez sog​lasja avtorja​ v nasprotju z avtorskimi pravicami. V izogib ​​​​nevšečnostim priporočamo uporabo zbirke brezplačnih slik (npr. Pixabay, Pexels).​
  • Ste vedeli, da si za pripravo infografike lahko pomagamo s pravilom 60-30-10? Tako​ doseže​mo barvno uravnov​ešenost: 60 % prostora name​nimo primarni​, 30 % sekundarni in 10 % terciarni barvi.​
  • Ali opažate, da študenti težje razumejo določene enačbe, procese ali druge koncepte? Pripravit​e nazorno študi​jsko gradivo s spletn​im orodjem Educreations, ki o​mogoča snemanje tako zaslonskega pisanja kot tudi ustne razlage.​​​​
  • Potrebujete delovno okolje, v katerem bodo kronološko zbrana gradiva študen​tov od življenjepisa, esejev, računskih nalog, krajših seminarski​h s​​estavkov do ra​​ziskovalnih poročil? Uporabite e-listovnik Maha​ra, študentov spletni portfolijo.
  • Spodbudite poslu​šalce k aktivnemu sodelovanju in na interaktiven način oblikujte izhodišče z​a raz​govor. Zberite mnenja s pametnimi telefoni ali z računal​niki in projiciraj​te vizualizirane rezultate takoj! M​entimeter ponuja različne načine interakc​ije.​
Imate namig, ki ga še ni na seznamu?​ Sporočite vašo idejo na edustudy@um.si​​​​​​​​​​​​​