Univerza v Mariboru v sodelovanju z Univerzitetnim kliničnim centrom Maribor v okviru NOO projekta Učinkovito izobraževanje za zeleni in digitalni prehod organizira predavanja dr. Jonaha Lyncha, ki so povezana z aktualnimi temami digitalizacije, umetne inteligence v izobraževanju in raziskovanju ter človeške kreativnosti.
Predavanja dr. Lyncha bodo osvetlila prihodnost raziskovanja in digitalizacije ter omogočila vpogled v najnovejše trende umetne inteligence. Namenjena so širši znanstveni skupnosti in pedagoškemu osebju pa tudi zainteresirani laični javnosti, saj želimo spodbuditi dialog in razumevanje o pomembnosti teh tem za našo prihodnost.
Zaradi zagotavljanja kakovostne izvedbe programa vas prosimo, da se na vse dogodke prijavite preko spletne strani dogodki.um.si (odpre se v novem zavihku).
- Zaposleni in študenti UM se na dogodke prijavite z uporabo vaše digitalne identitete UM.
- Zunanji udeleženci se na dogodke prijavite z izpolnitvijo prijavnega obrazca (ime in priimek, e-pošta, organizacija).
- Po uspešni prijavi na dogodek prejmete samodejno potrditveno e-sporočilo in nato dva dni pred dogodkom še samodejni opomnik z elektronskega naslova izpopolni@um.si.
📢 Do več informacij o posameznih dogodkih in registracije (za zaposlene in študente UM kot tudi za zunanje udeležence) lahko dostopate preko povezav:
Preparing students for an AI world: from elementary to higher education (odpre se v novem zavihku)
Program »AI Explorers«, ki bo predstavljen na delavnici, uči osnovne koncepte umetne inteligence s pomočjo zabavnih in otipljivih aktivnosti. Učeči se naučijo prepoznavati vzorce s pomočjo lastnih iger razvrščanja, pri katerih uporabijo predmete, kot so gumbi, kroglice in kocke. S preprostimi »odločitvenimi drevesi« iz papirja raziskujejo napovedovanje izidov. Ena izmed dejavnosti vključuje izdelavo »robota« iz kartona in materialov za ustvarjanje, pri čemer sodelujoči uporabijo osnovne koncepte kodiranja brez pomoči računalnikov. Robota sprogramirajo za navigacijo po labirintu in za prepoznavanje vzorcev za izbiro najboljše poti.
Poudarek je na ustvarjalnih projektih, ki na oprijemljiv način približajo temeljne principe umetne inteligence. Učeči delajo v skupinah, rešujejo probleme in se seznanijo s ključno terminologijo. Cilj je zbuditi zanimanje za umetno inteligenco in razviti osnovne veščine, kot so kritično mišljenje, ustvarjanje zaporedij in prostorsko zaznavanje, da bi učeče pripravili na poglobljeno razumevanje tega, kaj je UI ter kaj lahko in česa ne more narediti. Zaradi tega praktičnega pristopa, ki temelji na ustvarjanju, so zapletene teme dostopne in zanimive tudi za osnovnošolce.
Delavnica je namenjena visokošolskemu pedagoškemu kadru. Poudarja probleme in metode v zvezi s potrebo po pripravi študentov na razumevanje in uporabo umetne inteligence. Osredotoča se na to, kako te teme nasloviti že v predšolski vzgoji kot osnovo za poznejša naprednejša in bolj specializirana izobraževanja.
Who are you? Who AI? Human creativity and artificial intelligence (odpre se v novem zavihku)
Prepletanje človeške ustvarjalnosti in umetne inteligence je dinamično in miselno izzivalno raziskovanje naših sposobnosti kot vrste. Ko se zazremo v umetno inteligenco, v bistvu gledamo vase – v našo prirojeno željo po inovacijah, prilagajanju in ustvarjanju.
To prepletanje odpira številna vprašanja in priložnosti. Ključen izziv je opredelitev meje med človeško ustvarjalnostjo in ustvarjalnostjo umetne inteligence. Umetna inteligenca je namreč sposobna ustvariti glasbo, literaturo in umetniška dela, ki se po kakovosti lahko kosajo s človeškimi deli. To pa sproža vprašanja o bistvu ustvarjalnosti in o tem, ali jo umetna inteligenca resnično lahko poseduje.
Vabljeni na zanimivo razpravo o velikih jezikovnih modelih in njihovih implikacijah za svet umetne inteligence, dialogu, ki presega razpravo o umetni inteligenci in razišče bistvo človeštva in njegov odnos z umetno inteligenco.
InnovationLens presentation (odpre se v novem zavihku)
InnovationLens pomaga raziskovalcem in agencijam za financiranje pri iskanju novih idej, sprejemanju boljših odločitev in osredotočanju na projekte, ki vodijo k pomembnim odkritjem in resničnemu napredku. Algoritmi platforme analizirajo obstoječe raziskave ter prepoznavajo področja z visoko stopnjo potenciala in nizko konkurenco.
Gre za novo rešitev, ki raziskovalcem, študentom in razvijalcem projektov pomaga izogniti se že dodobra raziskanim temam in se osredotočiti na manj financirana, a obetavna raziskovalna področja.
The Scent of Lemons: Technology and human relationships in the age of AI (odpre se v novem zavihku)
»Dotik, vonj in okus. Trije od petih čutov, ki jih ni mogoče posredovati s tehnologijo. Tri petine resničnosti, šestdeset odstotkov.« Ta delavnica je vabilo, da opazimo teh šestdeset odstotkov.
Delavnica, ki jo je navdihnila knjiga The Scent of Lemons Jonaha Lyncha, raziskuje izmenjavanje informacij med ljudmi in tehnologijo. Vsaka pridobitev je povezana z izgubami, zato čutimo potrebo po razjasnitvi našega odnosa s tehnologijami, ki na vse bolj elegantne in skrite načine spremljajo naša življenja. Z osebnim razmislekom in v skupinski razpravi bomo preučili, kako tehnologija vpliva na našo pozornost, dojemanje sveta in odnose. Obenem bomo raziskali, kaj pomeni preiti od stavka »Se vidimo na spletu!« k stavku »Se vidimo v baru!«, in se ob tem – tako kot ameriški pisatelj Wendell Berry – vprašali, ali smo postali preveč pripravljeni narekovanje pogojev našega življenja prepustiti strojem.
Kot opozarja Lynch: »Vsak kraj je brez primere in vsak človek je edinstven.« Da bi resnično sprejeli to resničnost, se bomo morda morali preizkusiti v tehnološkem postu – vendar ne v smislu omejevanja, temveč v smislu ponovnega odkrivanja svobode in prisotnosti v našem vsakdanjem življenju.
Delavnica ponuja priložnost za odmik, premislek ter bolj neposredno in čutno interakcijo s svetom.
Predstavitev predavatelja dr. Jonaha Lyncha
Dr. Jonah Lynch (odpre se v novem zavihku)[1] je svojo akademsko pot začel kot študent fizike na Univerzi McGill, nato pa je razširil svoja zanimanja na humanistična področja. Študiral je filozofijo, doktoriral iz teologije, služil kot duhovnik ter pridobil še drugi doktorat, in sicer s področja umetne inteligence, aplicirane na antično zgodovino. Živi v Italiji, kjer svoj čas razporeja med znanstvenim raziskovanjem, svetovanjem in poučevanjem.

Programirati je začel pri sedmih letih, kasneje pa napisal uspešnico The Scent of Lemons o tehnologiji in človeških odnosih. Predaval je po vsem svetu, tudi na uglednih ustanovah, kot so Oxford, MIT, Univerza v Chicagu, L'Accademia Ambrosiana in Katoliška univerza v Milanu.
Na področju podatkovne znanosti se je izkazal z napovedovanjem preobremenjenosti urgentnih oddelkov v bolnišnicah 24 ur vnaprej, razvojem programske opreme za kompleksne grafe znanja ter kartiranjem starodavnih mezopotamskih božanstev z uporabo obdelave naravnega jezika. Trenutno zaključuje projekt innovationlens.org, katerega cilj je razviti orodje, namenjeno znanstvenikom, s katerim bodo ti zlahka prepoznali obetavne raziskovalne teme.
Jonah Lynch je magistriral iz naravoslovnega izobraževanja in poučeval na vseh stopnjah izobraževanja. Osem let je deloval tudi kot prorektor in rektor rimskega semenišča. Trenutno vodi institucijo Neodata Group Academy, poučuje na Università degli Studi di Milano-Bicocca, in je izvršni direktor neprofitne izobraževalne fundacije Opus 73 Foundation.
Kot dolgoletni ljubitelj umetnosti je sodeloval z glasbeniki in umetniki ter režiral dokumentarne filme in muzejske razstave. Nedavno je bil vključen v projekte umetne inteligence na področju umetnosti, med drugim v projekt Compos[t]ing, ki ga sofinancira EU, ter v prevod slik Shana Guffogga v glasbo s pomočjo umetne inteligence, ki je bil predstavljen na Beneškem bienalu 2024.
[1] Za ogled profila LinkedIn je potrebna prijava.
Projekt sofinancirata Republika Slovenija, Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije, in Evropska unija – NextGenerationEU. Projekt se izvaja skladno z načrtom v okviru razvojnega področja Pametna, trajnostna in vključujoča rast, komponente Krepitev kompetenc, zlasti digitalnih in tistih, ki jih zahtevajo novi poklici in zeleni prehod (C3 K5), za ukrep investicija F. Izvajanje pilotnih projektov, katerih rezultati bodo podlaga za pripravo izhodišč za reformo visokega šolstva za zelen in odporen prehod v družbo 5.0: projekt Pilotni projekti za prenovo visokega šolstva za zelen in odporen prehod.