Preverjanje in ocenjevanje znanja sta dve samostojni stopnji učnega procesa, ki se prepletata. Preverjanje učiteljici, učitelju omogoča, da preveri razumevanje snovi in identificira morebitne vrzeli v znanju učečih, s čimer se preprečuje učni neuspeh. Ocenjevanje pa je merjenje, s katerim učiteljice, učitelji poskušajo določiti, kako dobro so se učeči približali predpisanim učnim ciljem. Ocenjevanje se obravnava kot zaključna stopnja učnega procesa. Za zagotovitev objektivnosti ocenjevanja je treba določiti kriterije ocenjevanja, ki vključujejo apriorne oz. arbitrarne kriterije (normiranje številčne ocenjevalne lestvice), statistične kriterije (Gaussova krivulja – normalna porazdelitev) in individualne ali subjektivne kriterije ocenjevanja, ki so odvisni od ocenjevalke, ocenjevalca.
Preverjanje znanja se razlikuje glede na umestitev v učnem procesu (začetno ali diagnostično, sprotno ali formativno in končno ali sumativno) in glede na področje (preverjanje strukture, procesa ali rezultata). Preverjanje znanja omogoča vsem udeleženkam, udeležencem v učnem procesu pridobivanje povratnih informacij o stanju njihovega znanja. Kakovostne povratne informacije pomagajo študentkam, študentom izboljšati njihovo delo ter zmanjšati razkorak med trenutnim stanjem in želenim ciljem. S povratnimi informacijami lahko v učni proces postopoma uvedemo samoocenjevanje in medvrstniško ocenjevanje ter spodbujamo samoregulacijo.
V učnem e-okolju Moodle imamo na voljo več alternativnih metod preverjanja in ocenjevanja znanja, kot so Kviz, Naloga, Forum, Odziv, Slovar, Podatkovna zbirka, Wiki in Delavnica. Za izvedbo medvrstniškega preverjanja in ocenjevanja znanja v učnem e-okolju Moodle so udeleženke, udeleženci podrobneje spoznali aktivnost Delavnica.

Aktivnost Delavnica omogoča zbiranje, pregledovanje in medsebojno vrednotenje dela študentk, študentov, samoocenjevanje in refleksijo. Študentke, študenti lahko oddajo svoje izdelke v digitalnem formatu ali pa neposredno vnesejo besedilo v polje z urejevalnikom besedila. Za izpolnitev učnih ciljev morajo študentke, študenti podajati in sprejeti povratno informacijo za svoj izdelek ter spoznati kriterije vrednotenja in ocenjevanja.
Delavnica poteka v petih fazah:
- Faza nastavitve
- Faza oddaje
- Faza vrednotenja
- Faza ocenjevanja
- Faza zaprto.
Oddani izdelki se ocenjujejo na podlagi strategije ocenjevanja, ki jo izbere izvajalec. Na voljo so štiri strategije:
- zbirno ocenjevanje, pri katerem se poda številčna ocena ali ocena na podlagi lestvice ter opisni komentar (neobvezno) za posamezen vidik,
- komentarji, pri katerih je možnost podajanja opisnega komentarja za posamezen vidik,
- število napak, pri katerih gre za binarno vrednotenje (npr. da/ne) in podajanje opisnih komentarjev (neobvezno) za izpolnjevanje zastavljenih trditev,
- rubrika, s katero se vrednoti doseganje posameznih nivojev znotraj kriterija in možnost podajanja opisnega komentarja na celoten izdelek.
Proces navzkrižnega medsebojnega ocenjevanja in razumevanja kriterijev, vidikov in trditev lahko s študentkami, študenti predhodno vadite s pomočjo pripravljenega primera izdelka in njegovega referenčnega ovrednotenja, kar zagotovi izvajalka, izvajalec. Študentke, študenti imajo priložnost pregledati in oceniti več izdelkov soudeleženk, soudeležencev.

Študentke, študenti s sodelovanjem v dejavnosti Delavnica prejmejo dve oceni – oceno izdelka in oceno ovrednotenja. Obe sta zabeleženi v redovalnici.
Podrobnejša navodila si preberite v Moodlu UM eŠtudij prijavljeni z digitalno identiteto -> navodila za delo -> podrobnejša navodila za delo -> Delavnica (odpiranje v novem zavihku).
Za uspešno izvedbo medvrstniškega preverjanja/ocenjevanja je priporočljivo upoštevati naslednje ideje oz. priporočila:
- uporabite gradivo, ki ga že uporabljate,
- jasno opredelite kriterije ocenjevanja,
- premisliti o najbolj primerni strategiji ocenjevanja,
- pripravite vzorčni primer recenzij/izdelkov,
- pripravite navodila za vrednotenje – temeljne usmeritve (npr. upoštevanje objektivnosti, spoštljivosti, razrešitev vseh odprtih vprašanj),
- načrtujte podajanje povratnih informacij na študentovo vrednotenje,
- vključite možnost samoocenjevanja lastnega izdelka – kritično primerjanje z vrednotenjem vrstnika,
- posebno pozornost namenite varovanju osebnih podatkov (odpiranje v novem zavihku).
Za konec pa še upoštevajte namig iz strokovne monografije profesorice doc. dddr. Joce Zurc, da je pravica vsake posameznice, posameznika biti najboljša verzija samega sebe.
